Hurtigruten - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Mr and Mrs B Burggraaf - WaarBenJij.nu Hurtigruten - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Mr and Mrs B Burggraaf - WaarBenJij.nu

Hurtigruten

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Mr and Mrs B

22 Augustus 2016 | Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

Mooier kan het niet worden.
Vandaag 17/8 een min of meer vrij te besteden dag. Om 21.00 uur hoeven we pas in te schepen op de Hurtigruten. 's Morgens rijden we weer een stukje naar het zuiden en komen lekker op tijd, na slechts een korte stop voor de Lofoten kathedraal en een kop koffie, lekker op tijd in Henningvaer aan. Nog geen mens op de been, dus in alle rust dit Venetië van de Lofoten kunnen bewonderen, echt heel mooi! Daarna ons op de tuinstoelen bij een meertje geïnstalleerd voor de lunch. Vervolgens toch maar even naar Brenna aan de oost-kust. Bij een luw liggend zandstrandje schelpen verzameld en pootje gebaad, erg koud! Aan het eind van de middag terug naar Kabelväg, waar we na enig zoeken (met dank aan Tom), het centrum gevonden hebben. Lekker twee uur gedaan over een Hamburger met friet en ern flesje fris. In het zonnetje de lokale sociale activiteiten kunnen volgen, inclusief jeugdige Pokemon jagers.
Inschepen ging niet vanzelf, de familie Burggraaf werd even niet door het systeem herkend, bleek dat we voor een stop eerder geboekt waren, foutje van Pharos of zo. Ook besloten voor een upgrade van stapelbed naar kingsize bed, we doen dit tenslotte maar één keer! Om stipt 22.00 vertrok de Kong Harald. Het uitzicht vanaf het achterdek op de bergen van de Lofoten bij volle maan, heldere hemel en ondergaande zon valt niet te beschrijven, zo mooi! De doorvaart door het Trollfjord vormde de klap op de vuurpijl, geen woorden voor!
Na een rum-thee om 00.15 uur toch maar onze hut opgezocht. Niet zo heel best geslapen, dus de stops in Stokmarknes, Sortland en Risøyhamn vanuit de kooi "meegemaakt".

Dag 2 (18/8) op zee begon wat hectisch, ik vond dat we om 6.45 van de boot moesten om een onbenullig dorpje te bezoeken. Dit werd om 07.30 uur en na het ontbijt, maar toch. Om 9.00 uur zaten we alweer in de zon, op ons achterdek. T-shirt en korte broek konden aan, echt ongekend hier! Lekker in het zonnetje genieten van als het natuurschoon dat voorbij trok. De stop in Finnsnes vanaf de reling gadegeslagen, indrukwekkend hoe zo'n schip kan manouvreren. Om 14.30 uur aanmeren in Tromsö, waar we om 18.30 uur weer vertrekken. Tijd om het centrumpje per voet te verkennen, naar Noorse vesten te kijken (nog) niets gekocht, en een ijsje te scoren. Telefoon blijkt het weer te doen, kan ook internet en whatsappjes ontvangen Terug op de boot wat gelezen en Tromsö langzaam uit het zicht te zien verdwijnen. Na het diner (start 20.30), ook nog een tijdje op het achterdek gezeten, nu wel met dikkere kleding aan. Na het verlaten van Skjervøy, ging de route over volle zee, weinig meer te zien, dus onze kooi maar weer opgezocht.

19/8: Gedurende de nacht aangemeerd in Øksfjord en Hammerfest. Hier komen we op de terugreis ook nog langs voor een langere stop. Om 8.45 uur Havøysund, dit plaatsje hebben we vanaf de boot bekeken. Een grote stop was er in Honningsvåg, van 11.15 tot (dachten we) 11.45, maar dat bleek tot 14.45 te zijn. Mogelijkheid tot een excursie naar de Noordkaap, maar € 150 p.p. Voor een ritje van 34 km vonden we toch te gortig, dus de Noordkaap staat nog op onze bucketlist, en dan natuurlijk met een middernachtzonnetje! Enkele km's gewandeld richting Noordkaap, zodat we toch een begin gemaakt hebben. Verder nog aangemeerd in Kjölleford, Mehamn en Berlevåg waarna we met een deel van onze reisgenoten de dag afgesloten hebben in de Expedition bar (met koffie).

20/8: de hele ochtend te besteden in Kirkenes, het keerpunt van de Hurtigruten. Dikke broek aangetrokken, de Barentszee is immers dichtbij en koud. Verkeerde inschatting, een korte broek had ook prima gekund, toch wel lekker die global warming. In Kikenes het grenslandmuseum opgezocht, hoofdthema was WO II, en ook nog een expositie over de lokale ijzerertsmijn, natuurlijk reuze interessant! In de middag nam de bewolking wat toe, maar nog steeds heel behaaglijk op het achterdek. Weinig gedaan.

21/8: Eerlijk gezegd een saaie dag op zee, laaghangende bewolking, een arctische wind en bijbehorende temperaturen. Gelukkig grootste deel van de dag wel droog, veel binnen gezeten, zelfs een potje Carcassonne gedaan. Tussenstop gemaakt in Hammerfest, de meest noordelijk gelegen stad maar op zondag dood en dood saai!

22/8: dag begint zoals gisteren geeindigd is, door de laaghangende bewolking lijken alle bergen even hoog en houdt de wereld op een afstand van 1km gewoon op. Totdat we Stokmarknes naderen, vanaf hier dreigt het meer en meer op de klaren en bij Fiskebol breekt de zon door! Heerlijk gewoon. Bewolking maakt al snel plaats voor een strakblauwe lucht, waardoor het landschap weer hoogte en diepte krijgt. Jammer genoeg varen we niet het Trollenfjord in, daar is net een steenlawine geweest, dus te gevaarlijk. De trollen zijn kennelijk weer even wakker geworden. Het laatste stukje naar Svolvaer doen we in de volle zon, met prachtig uitzicht op de Lofoten!

Een zeereis om nooit meer te vergeten, wat hebben we geluk gehad met het weer, het schijnt zeldzaam te zijn dat het weer een aantal dagen stabiel mooi is, maar nu even wel. Dit verslag geplaatst terwijl we in het Thon hotel zitten. Onze kamers zijn alleen via 29 treden te bereiken, lijken we "reserve kamers" en dat vinden de meesten van ons niet leuk. Blijkt uitstekend te zijn voor de groepsvorming, mailtje opgesteld namens de hele groep, gaan we mooi werk van maken bij Pharos, hiervoor hebben we niet betaald.
Morgen weer in de auto en afzakken naar het zuiden.

• 23 Augustus 2016 - 13:35

Kees:

Ha Dirk,
    klinkt allemaal heel mooi, ook het weer en er wordt duidelijk genoten.
    Jullie hebben wel mazzel met het weer.
    Graag zou ik ook wat bewijsmateriaal zien (foto's) want dank kan ik die zelf ook nog gebruiken :)

• 24 Augustus 2016 - 22:00

Mr And Mrs B Burggraaf:

Hi Kees, bewijsmateriaal komt later, heb nog een fototoestel zonder bluetooth of wifi,mkan de foto's dus niet naar m'n Ipad krijgen. Je houdt ze tegoed.