Poolcirkel en stokvis - Reisverslag uit Ørnes, Noorwegen van Mr and Mrs B Burggraaf - WaarBenJij.nu Poolcirkel en stokvis - Reisverslag uit Ørnes, Noorwegen van Mr and Mrs B Burggraaf - WaarBenJij.nu

Poolcirkel en stokvis

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Mr and Mrs B

14 Augustus 2016 | Noorwegen, Ørnes

We zijn er over, over de poolcirkel. Het passeren hiervan op een ferry, in de volle zon en met een magisch uitzicht kostte ons weinig moeite.
Vandaag drie ferries genomen, alles bij elkaar goed voor anderhalf uur varen. Hoe verder onze reis vordert, hoe mooier het hier wordt! Vlak voordat we ons hotel in Ørnes bereikten ons vergaapt aan de svartisgletjer. De gletsjertong komt bijna tot aan het water. Onderweg volop kunnen genieten van uitzichten op eilandjes voor de kust. Of we ook zelf op eilanden gereden hebben is onderduidelijk, water lijkt overal te zijn en het continue gekronkel van de weg is een wereklijke uitdaging voor het oriëntatie gevoel. De dag (bijna) afgesloten met een heus driegangen diner. Alvast maar de specialiteit van de Lofoten geprobeerd, STOKVIS. Dit is kabeljouw die drie maanden gedroogd is en vervolgens voor consumptie weer 36!uur moet weken. Smaakt prima, maar je moet natuurlijk wel van vis houden, want de smaak is stevig.

• 14 Augustus 2016 - 22:33

Maroeska:

Oe, dat zou ik ook wel 's willen proberen ja, die stokvis! Heb daar eens een documentaire over gezien, over hoe ze dat maakten, bijzonder! Wel cool hoor, dat jullie boven de poolcirkel zijn. Goede reis verder!